Assalammualaikum. Terima kasih kerana melayari wadah penulisan ini. Ianya diwujudkan hanya semata-mata dengan limpah dan rahmatNya sahaja. Perkongsian ilmu dan tegur menegur harus dilakukan demi mencari kekuatan diri dalam memperhambakan hidup ini kejalan yang berbetulan dengan susunan ALLAH swt. Moga kandungan yang ada didalam ini memberi manfaat kepada kita dalam hidup yang serba daif ini.

Insya Allah.

Jumaat, 17 April 2009

RASULULLAH s.a.w ikutan umat akhir zaman

Firman ALLAH S.W.T.:

“Hai orang yang beriman! Ikutlah akan perintah ALLAH dan ikutlah oleh kamu akan perintah Rasul dan ulil amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalilah kepada ALLAH S.W.T. (Al-Qur’an) dan Rasul (Sunnah), jika kamu benar-benar beriman kepada ALLAH dan hari kemudian. Yang demikian itu lebih utama bagi kamu dan lebih baik akibatnya.”
(An-Nisa’: A:59 S: 4 J: 5)

Dalam ayat ini ALLAH S.W.T. menegaskan supaya kita taat kepada ALLAH dan Rasul-NYA. Taat dengan erti kata bahawa kita melaksanakan apa juga yang ditunjuk ajar oleh Nabi s.a.w. dari sekecil-kecil amalan (keluar masuk tandas, akhlak) sehinggalah kepada ekonomi, nikah kawin, hukum jenayah dan hukum pemerintahan dan pentadbiran negara.

Rasulullah s.a.w. menjadi insan kamil kerana baginda ditarbiyah oleh ALLAH S.W.T. Tentulah tarbiyah ALLAH S.W.T. ini amat berkesan. Ianya bukanlah bermula ketika baginda berumur empat puluh tahun (semasa menjadi Nabi dan Rasul) malah telah bermula sejak kelahiran baginda lagi, sebagaimana maksud hadis baginda:

“Tuhanku telah mendidik aku dengan sebaik-baik didikan….”