Assalammualaikum. Terima kasih kerana melayari wadah penulisan ini. Ianya diwujudkan hanya semata-mata dengan limpah dan rahmatNya sahaja. Perkongsian ilmu dan tegur menegur harus dilakukan demi mencari kekuatan diri dalam memperhambakan hidup ini kejalan yang berbetulan dengan susunan ALLAH swt. Moga kandungan yang ada didalam ini memberi manfaat kepada kita dalam hidup yang serba daif ini.

Insya Allah.

Selasa, 24 Mac 2009

Dalil Memikirkan Kebesaran Allah Pada Ciptaannya

Didalam Al-quran, Allah s.w.t telah berfirman bahawa orang yang mengingati Allah s.w.t dan memikirkan barang yang telah Allah s.w.t jadikan (makhluk), nescaya Alah s.w.t akan memberikan keyakinan kepada-Nya. Keyakinan bahawa Allah berkuasa mencipta, menghidup, mematikan dan mentadbir kita serta barang yang telah ada di muka bumi. Sebagai mana firman Allah s.w.t didalam Al-quran:

“Mereka yang mengingati Allah (berzikir) sambil berdiri dan duduk didalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi seraya berkata “Ya Allah tiadalah Engkau menciptakan bumi ini dengan sia-sia. Maha suci Engkau, peliharalah kami dari siksa api neraka”

Ali Imran ; A:191 S:3 J:4 ms:75

Apakah yang terdapat pada penciptaan Allah terhadap langit dan bumi serta barang yang terdapat didalamnya?

Allah manciptakan langit, bumi dan barang yang terdapat padanya tidak sia-sia melainkan dengan penuh hikmah. Padanya terdapat pelajaran dan pengajaran bagi mereka yang benar-benar ingin mengambil iktibar.

“Maka ambillah perbandingan hai orang-orang yang mempunyai mata hati”

Al Hasyr ; A:2 S:59 J:28 ms:545

Ayat ini menyeru agar kita mengambil iktibar pada setiap apa yang Allah telah jadikan. Mudah-mudahan ia menambahkan keyakinan dan keimanan kita kepada Allah telah jadikan. Mudah-mudahan ia menambahkan keyakinan kita kepada Allah s.w.t

Oleh kerana itu tidak dinamakan orang itu professor(cerdikpandai) melainkan orang itu benar-benar mempunyai akal fikiran yang waras lagi tajam. Bagi golongan ini, cukuplah satu atau dua perumpamaan sahaja sebagai contoh bagi menyelesaikan masalah.

Imam Ghazali menghuraikan ayat diatas Ali Imran ; A:191 adalah seperti berikut:

“Mereka yang Allah s.w.t puji adalah yang mneyebut nama Allah pada hal mereka dalam keadaan berbaring. Mereka memikirkan kejadian tujuh petala bumi dan langit seraya berkata “Wahai tuhan ku, tiadalah engkau jadikan tujuh petala langit dan bumi ini dengan sia-sia. Sesungguhnya Engkau (Allah) jadikan tujuh petala langit dan bumi adalah sebenar-benar dalilil yang menunjukkan wujud zatMu, sifat dan perbuatan Mu. Hal ini menyebabkan aku kenal dan patuh kepada mu."

Sabda Nabi S.A.W.

“Berfikir itu anak kunci yang membukakan cahaya yang didalam hati. Berfikir juga permulaan bagi mata hati. Berfikir juga sebab mendapatkan ilmu dan makrifat”

Imam Ghazali sekali lagi menegaskan :

“Sesungguhnya telah datang hadis Nabi S.A.W. bahawa berfikir dalam satu saat lebih baik daripada beribadat setahun”

Kemudian Syeikh Huna menghuraikan hadis diatas seperti berikut :

”Berfikir yang boleh mengatasi amalan setahun ialah fikir yang dapat mengahampiri diri kepada Allah (Makrifat) Bukan fikir-fikir yang tiada menghasilkan kasih dan makrifat kepada Allah."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan